Tekst Anka van Voorthuijsen
Foto Olivier Middendorp

Theo Maarsen is chef brugwachter op de Vice-Admiraal Moormanbrug in Den Helder. De brug is van Defensie, het RVB doet het onderhoud. Samen met vijf marine-collega’s zorgt Maarsen dat de brug 365 dagen per jaar, 24/7, bemand is. Met 16.000 openingen per jaar is het een van de drukste bruggen van Nederland. Afgelopen zomer stond de brug een maand lang permanent open, omdat het complete bewegingswerk inclusief aandrijving werd gerenoveerd en vervangen. Lastig voor iedereen, behalve voor Bertus.

Wie is Bertus?

‘Dáár. Zie je ‘m? Z’n kop komt net boven water. Vaste klant hier. Hij is heel dik en groot want hij krijgt veel vis toegeworpen. Ik zie ‘m hier al 15 jaar. Op YouTube staan veel filmpjes van ‘m. Bertus is wereldberoemd in Den Helder.’

De brug stond tijdens het onderhoud permanent open.

Vier weken zonnebaden en neuspeuteren voor de brugwachters?

‘Nee dus. De brug was afgesloten voor het wegverkeer, maar de scheepvaart gaat door en zeker op de zomerdag is het hier heel erg druk met pleziervaart. Ze komen door de sluis en willen naar open zee, of komen vanaf zee en willen richting Amsterdam. En de visserij, de zandschepen en oliebootjes varen ook gewoon door. Je moet hier enorm opletten en de verkeerslichten aan beide kanten van de brug bedienen, zodat er geen ongelukken gebeuren. De beroepsvaart meldt zich via de marifoon, maar de pleziervaart is niet marifoonplichtig dus dat moet je zelf goed in de gaten houden.’

‘Boten happen hier regelmatig een stuk uit het beton’

Gaat het weleens mis?

‘De brug ligt in een bocht, de scheepvaart heeft slecht zicht. De boten komen hier van alle kanten. Ook vanaf de kade gaan ze van binnen naar buiten en andersom. Je moet de brug eigenlijk schuin aanvaren, maar dat zien ze soms te laat. Ze happen hier regelmatig een stuk uit het beton.’

Vandaar dat groot onderhoud?

‘Nee. De brug is van 1954 en een van de best onderhouden bruggen van Nederland met heel weinig storingen. Het reguliere onderhoud gebeurt door Griekspoor in opdracht van het RVB. Zij zijn er altijd heel snel en dat werkt prima. Maar de brug was aan het eind van z’n technische levensduur. Het bewegingswerk was aan het verslijten, we konden de laatste tijd maar tot windkracht 7 draaien, je hoorde het brugdek een beetje klapperen. Er is ook met infraroodcamera’s onderzoek gedaan en er bleken haarscheurtjes in de tandwielen te zitten. Je wilt niet dat er ongelukken gebeuren. De brug moest daarom helemaal uit de roulatie.’

‘Er bleken haarscheurtjes in de tandwielen te zitten’

Hoe verliep de samenwerking met het RVB?

‘Prima. Er is veel overleg met ons geweest. Het onderhoud werd daarom gepland tijdens de vakantieperiode van het marinepersoneel, zij maken veel gebruik van de brug. Tijdens de renovatie waren er soms 20 man tegelijk aan het werk, daar was vooraf allemaal over nagedacht. Die mensen konden natuurlijk niet allemaal naar onze ene wc of hierboven koffiezetten. Er zijn dixies geplaatst, en een kantine in een container. Het RVB was hier elke dag. Het was een enorme operatie, de nieuwe Panama-wielen pasten nét door het trapgat naar de kelder, maar alles is perfect gelopen. Wij horen nu het verschil, het bewegingswerk loopt echt geruisloos.’

Moormanbrug
‘Het was een enorme operatie, de nieuwe Panama-wielen pasten nét door het trapgat naar de kelder, maar alles is perfect gelopen.’ Foto: John van Helvert
Theo Maarsen
‘De communicatie bij het reguliere onderhoud kan wel wat beter’

Nog een tip voor het RVB?

‘De communicatie rondom dit groot onderhoud was perfect, maar door het jaar heen, bij het reguliere onderhoud, kan het wel wat beter. Soms staat hier ineens iemand op de stoep die bijvoorbeeld wat wil smeren en dat heeft het RVB dan niet bij ons gemeld. Dan zou de brug dus een half uur niet kunnen draaien. Zo werkt dat natuurlijk niet. We moeten dat van tevoren weten, dan kunnen we het vooraf melden aan het scheepvaartverkeer en het autoverkeer. Als zoiets gebeurt, bepaalt de havenofficier uiteindelijk of de brug wordt gesperd of niet. RVB’ers hebben ook de gewoonte om te mailen, maar bellen werkt veel beter.’