Tekst Anka van Voorthuijsen
Foto André van der Veen (Unica building services). Beeld: Remco Zwinkels

André van der Veen is vestigingsdirecteur Rotterdam bij Unica building services en hét aanspreekpunt (single point of contact) voor het Rijksvastgoedbedrijf. Unica (2400 werknemers) werkt al tientallen jaren met het RVB samen. ‘Vroeger dicteerde het Rijksvastgoedbedrijf wat wij als marktpartij moesten doen en hoe we het moesten doen. Het was een logge organisatie. Dat is gelukkig voorbij. Het RVB is een "mensenbedrijf" geworden dat een relatie aan wil gaan en ook luistert.’

Wat doet UNICA voor het Rijksvastgoedbedrijf?

‘Veel onderhoud voor gebouwen en installaties. Storingen verhelpen. Ik denk dat er wel 30 van onze monteurs elke dag op pad zijn voor RVB-objecten. We doen veel voor Defensie, zoals groenvoorziening en hekwerken. We hebben onlangs het zand voor de stormbaan bij de marinierskazerne in Rotterdam vervangen, daar lag verkeerd zand. En we halen de kadavers van vogels en konijnen weg van de start- en landingsbanen op vliegbasis Leeuwarden.’

Waarom werken jullie graag voor het RVB?

‘Wij willen gewone dingen ongewoon goed doen. We werken in Nederland voor prominente organisaties in de zorg, het onderwijs, de sport, de financiële dienstverlening, de retail, het vastgoed, de industrie, en gelukkig hoort het RVB ook bij onze klanten. Iedere opdrachtgever maakt je als bedrijf weer beter, je neemt dingen mee en daar leer je van. Bij het RVB bijvoorbeeld rondom compliancy, bij het aanleveren van servicerapportages. Wij moesten onze systemen daar wel op aanpassen, maar het heeft voor ons ook toegevoegde waarde. En er zijn soms verrassende tenders. Maar we schrijven niet altijd in natuurlijk.’

‘We maken onze keuzes in overleg met het personeel’

Andere bril, Kei 6
‘Iedere opdrachtgever maakt je als bedrijf weer beter’

Wanneer bijvoorbeeld niet?

‘Op een tender voor het onderhoud van gevangenissen. Het was een mooie uitvraag, we zouden het als bedrijf ook goed aan kunnen, maar er was bij ons geen klantteam dat vijf jaar in een gevangenis rond wilde lopen. Het is misschien koudwatervrees hoor, en voor kortstondig werk is het geen probleem. Maar we maken onze keuzes in overleg met ons personeel, je wilt je mensen gemotiveerd houden. Ook al is iets een mooie opdracht: ik ga in eerste instantie voor onze eigen medewerkers. Zij moeten hun werk leuk vinden.’

Hoe is de relatie met het RVB?

‘Hard op het contract, zacht op de relaties tussen mensen, iedereen zoekt naar goede samenwerking met opdrachtnemers. Het is wat formeler dan bij andere opdrachtgevers. Wij zoeken naar het Wow-effect: we willen installaties niet alleen in stand houden, maar ook innoveren. Dus wij zoeken het gesprek op: je wilt je objecten verduurzamen? Dan is het zonde om zaken nu één op één te vervangen als je uiteindelijk echt duurzamer wilt. Wij hebben de kennis van innovatieve installaties die daarbij passen. We merken dat het RVB daar steeds meer open voor staat, maar dat heeft wel even geduurd.’

Andere bril
‘Als je sensoren op je klimaatinstallatie hebt, ziet de schoonmaak ook dat een kamer niet is gebruikt en dat die dús niet schoongemaakt hoeft te worden’
Andere bril
‘De papierwinkel is, zeker voor kleine bedrijven, bijna niet te doen’

Wat kan er beter?

‘Besluitvorming gaat soms traag. Wij hebben bewezen een betrouwbare installateur en partner te zijn, schakel dan ook eens mee in de snelheid die voor ons belangrijk is. Anders heeft een huurder er misschien alleen maar last van. Als je sensoren op je klimaatinstallatie hebt, ziet de schoonmaak ook dat een kamer niet is gebruikt en dat die dús niet schoongemaakt hoeft te worden. Als de techniek er is, laten we die dan ook gebruiken. Wij werken graag volgens het regisseursmodel: dat wij als bedrijf echt kunnen ontzorgen en verantwoordelijk zijn. We zijn niet de loodgieter om de hoek. We leveren graag toegevoegde waarde.’

‘Het kan ook echt veel slimmer. Daar loopt het RVB achter’

Nog een tip?

‘De papierwinkel waar je mee te maken krijgt als het gaat om de bewijslast van de werkzaamheden die je hebt gedaan, is bijna niet te doen. Zeker niet voor kleine bedrijven. Het kan ook echt veel slimmer. Daar loopt het RVB achter en is een moderniseringsslag nodig.’

Andere bril